Základní škola a mateřská škola Morašice okres CHRUDIM

Drobečková navigace

Úvod > Mateřská škola > Aktuálně z MŠ

 

 

Týden: 26. 4 - 30. 4. 2021

Téma: Čarodějnický týden

Kdo by se chtěl s námi podělit o své zážitky (tvoření, plnění úkolů, vaření, procházka přírodou, atd.), může poslat fotografie, nebo videa na e-mail: monika.kosinova@skola-morasice.cz Všechny zaslané příspěvky, budou zveřejněny ve fotogalerii školy. Distanční výuka v MŠ - práce dětí a rodičů

Děkujeme za spolupráci a těšíme se na Vás! :)  

Pálení čarodějnic patří k doposud k velmi živým zvykům. Filipojakubská noc z 30. dubna na 1. květen bývala jednou z magických nocí, kdy prý měly zlé síly větší moc než jindy. O půlnoci před sv. Filipem a Jakubem, kdy měly zlé síly moc škodit lidem, se daly nalézt četné poklady. Aby se hledající před silami bránil, musel mít při sobě květ z kapradí, svěcenou křídu a další předměty. Lidé věřili, že v povětří poletuje spousta čarodějnic, které se slétají na sabat. Proto se této noci říká „noc čarodějnic".

Čarodějnice se před sabatem natíraly kouzelnými mastmi, s jejichž pomocí pak mohly na košťatech létat. Taková košťata prý bývala zhotovena z jasanového dřeva, vrbových a březových proutků. Při reji byla volena královna sabatu, která potom vládla hostině a tanci - „čarodějnickému kolu" - to se tančilo pozpátku. Jídla vypadala sice lákavě, ale byla bez chuti a nezahnala hlad. Nesměl chybět ani kotel plný žab a hadů stejně jako nádoby s jedy. Čarodějnice se tu, jak lidé kdysi věřili, s oblibou proměňovaly ve vlky, psy a jiná zvířata a vyprávěly si, co všechno zlého se jim od posledního setkání podařilo lidem natropit.

Čarodějnice však nebyly jen zlé, těch, které znaly tajemství bylin, uměly zahánět nemoci a napravovat zlomeniny si lidé vážili. Bylinkářky - vědmy se vyznaly v tajích přírody. Věděly mnoho o působení rostlin, hub, kamenů, kovů, drahokamů, ale i barev a vůní.

30. dubna mají kouzelné síly největší moc. Lidé věřili, že poletují čarodějnice a  letí na Tajemný vrch, kde provádějí svoje reje. Proti kouzlům se lidé bránili  hlukem (bušení do hrnců) a pálením ohně (čarodějnic), aby čarodějnice  zahnaly a zlomily tak jejich čáry.

Pohádky:

O obrovi.docx

Je filipojakubská noc

Malá čarodějnice

Chaloupka na vršku - Jak odletěly čarodějnice

Matýsek a Jája - Čarodějnice

Jak čarodějnici nestačilo koště

Matýsek a Jája - Čarodějnice

Bambulín a Berunka: Čarodějnice

Písničky:

Dáda Patrasová -Ježibaba

Culinka - Čarodějné děti

Čarodějnice

Míša Růžičková - Strašidla

Básničky:

čarování a vymýšlení čarovných zaříkávadel.docx

Ježibaby

(autor neznámý)

Ježibaby kamarádky, krouží vzduchem tam a zpátky.
Šaty mají od sazí, snad se v letu nesrazí.


Kdo to letí na koštěti?
(autor neznámý, časopis Sluníčko)

Na koštěti, děti, letí ježibaba sivé pleti.
Těžký plášť má samé nitě, pohled, který vyděsí tě.
Na nose dvě bradavice...
Je to prostě krasavice.
Letí nízko nad tratí, neboť trpí závratí.
Na mýtinu už se blíží, nepřistane bez potíží.
Jako hruška na zem sletí.
Křach! A už je po koštěti.
Kup si auťák, babice! Od čeho jsou silnice!


O ježibabě
(ŽÁČEK, J.: Velká kniha básniček a pohádek. Praha: Fragment, 2007. str. 93)

Ježibaba krade děti, už si na ně brousí chrup.
Lítá světem na koštěti, bude tady coby dup.

Vede hrozné živobytí, zvláště když se rozběsní.
Koho najde, toho chytí, koho chytí, klidně sní.


Že je trapná? Ale inu, to je její profese.
Hupni honem pod peřinu, nebo si tě odnese!

Neodnese, víme oba - ta k nám nesmí do domu,
dneska už je jiná doba, já tě nedám nikomu!

Logohrátky:

povídej.docx

Hádánky:

Hádanky pro malé čarodějnice a čaroděje.docx

Cvičení:

Čarodějnice – tanec pro malé děti

halloweenská jóga 1.jpg

Pracovní listy a úkoly:

Počítej a zapiš.jpg

Rozdíly.jpg

Spojuj.jpg

Počty.jpg

pracovni_list_stejna_kostata_k_vytisknuti.docx

Poznávání rostlin

 Tvoření:

Čarodějův lektvar.jpg

Kočka

Čarodějnice

Omalovánka

Vaření:

Čarodějnické prsty

Sedmikráskový sirup.docx

 

 

 

Týden: 19. 4 - 23. 4. 2021

Téma: Projektový týden - Dej pozor zajíci na kolejích

Kdo by se chtěl s námi podělit o své zážitky (tvoření, plnění úkolů, vaření, procházka přírodou, atd.), může poslat fotografie, nebo videa na e-mail: monika.kosinova@skola-morasice.cz Všechny zaslané příspěvky, budou zveřejněny ve fotogalerii školy. Distanční výuka v MŠ - práce dětí a rodičů

Děkujeme za spolupráci a těšíme se na Vás! :)  

Kdo je to průvodčí?
Průvodčí je pověřený pracovník dopravce, který provází vozidlo, vlak nebo jiný dopravní prostředek po jeho cestě. Kontroluje cestujícím platnost jízdních dokladů, případně je také vydává, nebo poskytuje informace o návazných spojích a jinak se stará o pohodlí cestujících. 
Co je to depo?
Depo je sklad, skladiště a zejména areál určený pro odstavování a údržbu vozidel, zvláště kolejových

Pohádky:

Pohádky o mašinkách

Vláček Kolejáček

Písničky:

Culinka - Vláček motoráček

Míša Růžičková – Veselá Mašinka

Kamarád Fído - Vláček

Čiperkové - Mašinka

Básničky:

Jede, jede vlak
Jede, jede vlak jako černý drak.
Houká, kvičí, pára syčí
zasyč také tak… 

Jede, jede vlak, 
rychle jako drak. 
Jede, jede do daleka, 
kde na děti voda čeká.

Hádanka:

Od nádraží k nádraží, 
cestující převáží.
Po kolejích jako drak, 
jezdí rychle jenom... (vlak) 
 
Logohrátky:
Jede vláček
– procvičování správné výslovnosti hlásky „Š“
– jede vláček – ši, ši, ši
– zrychlujeme, zpomalujeme, hlasitě, tiše
 
Cvičení:
„Na vlak“ (děti sedí na turečka, ruce zdvižené)
 Cink, cink, cink, cink – ukazováčky postupně pohybují dolů=klesá závora na přejezdu
drn, drn, drn, drn – kývají hlavou=projíždí vlak
cin, cink, cink, cink – ukazováčky postupně pohybují nahoru=zvedá se závora na přejezdu
úúúúú – pohyb hlavou dopředu mezi dlaněmi=auta přejíždí koleje
– kolo: šlapeme na kole (leh na zádech)
– vlak: uděláme tunel pro vláček (leh na zádech, zvedneme zadeček, bedra)
– loď: loď pluje na vlnách (sed, ruce rozpažit, nohy zvedneme nad podložku, nakláníme trup
i s pažemi do stran) – starší děti napnuté nohy, mladší děti pokrčené
– loď: klek, naklánění dopředu / dozadu
– letadlo: zapne motor, vrtule, už se zvedá - startuje! (klek, hlava položená na zemi, ruce podél
nohou – hlava se zvedá, pohled vpřed/vzhůru, ruce co nejvíce zapažíme)
– traktor: přes pole drkotá (dřep, ruce v bok, po jedné noze vykopáváme)
– auto: skáče přes díry (drobné skoky)
– relaxace: vypneme svoje motory, odpočívají kola i traktory
 
Pracovní listy:
 
 
Tvoření: 
 
Úkoly na procházku:

 

 

 

Týden: 12. 4 - 16. 4. 2021

Téma: Pohádkový týden

Kdo by se chtěl s námi podělit o své zážitky (tvoření, plnění úkolů, vaření, procházka přírodou, atd.), může poslat fotografie, nebo videa na e-mail: monika.kosinova@skola-morasice.cz Všechny zaslané příspěvky, budou zveřejněny ve fotogalerii školy. Distanční výuka v MŠ - práce dětí a rodičů

Děkujeme za spolupráci a těšíme se na Vás! :)  

Pohádky:                          23-tri-prasatka0-layout.jpg

Byla jednou tři prasátka.docx

Tři malá prasátka

Prasátko Peppa - DŮM NA STROMĚ

Matýsek a Jája - Domeček

Tři prasátka a nemluvně

Písničky:

Tři Čuníci

Kdyby prase mělo křídla

Ferda jede na kole

Cvičení:

Jak to bylo s prasátky.docx

Pigy cvičení

Básnička + postřeh:

Procvičíme reakci dětí na signál.docx

Logohrátky:

LOGOHRÁTKY S PRASÁTKY.docx

Pracovní listy:

geometrické tvary.docx

Grafomotorika.docx

PĚT ROZDÍLŮ.docx

JAK NAKRESLIT DOMEČEK A PRASÁTKO.docx

LABYRINT.docx

KTERÝ DŮM JE V ŘADĚ JINÝ.jpg

hledej stíny.docx

POČÍTEJ.docx

povídej co vidíš na obrázcích.docx

Tvoření:

Stínové divadlo.docx

Stínové divadlo

Loutky pro dva prstíky.docx

SKLÁDÁNÍ DOMEČKU.docx

VLK Z NATRHANÝCH NOVIN.docx

stavby z Marshmallownů.docx

Pečení a vaření:

PEČENÍ.docx

IMG_3963.jpg

 

Týden: 5. 4 - 9. 4. 2021

Téma: Duhový týden

Kdo by se chtěl s námi podělit o své zážitky s jarní tématikou (tvoření, plnění úkolů, vaření, procházka přírodou, atd.), může poslat fotografie, nebo videa na e-mail: monika.kosinova@skola-morasice.cz Všechny zaslané příspěvky, budou zveřejněny ve fotogalerii školy. Distanční výuka v MŠ - práce dětí a rodičů

Děkujeme za spolupráci a těšíme se na Vás! :)  

Ahoj děti!! Už jste někdy na obloze viděly duhu? Takové ty krásné barevné oblouky? Určitě ano. Jestlipak ale víte, jak vlastně duha vzniká?

Duhový oblouk se objevuje ve chvíli, kdy prší a vzápětí zasvítí sluníčko. Ve vzduchu totiž zůstávají drobné dešťové kapky, které se chovají jako malé hranoly a díky tomu rozkládají světlo na mnoho barev. Čím větší jsou kapky, tím je duha výraznější.

Velikost oblouku duhy závisí na tom, odkud se na ni právě díváte a jak vysoko na nebi stojí sluníčko. Pokud bude slunce přímo na horizontu, duha vytvoří dokonalý půlkruh. Pokud se ale na duhu budete dívat třeba z letadla, můžete ji občas spatřit jako celý uzavřený kruh.

Víte, kolik má duha barev? A v jakém jsou pořadí? Dokážete je všechny vyjmenovat?

Jiří-Žáček_-Barvy-duhy-1024x512.jpg

Co je to duha

Koloběh vody

Básnička:

DUHA

Pohádky:

Bambulín a Berunka: Duha

Prasátko Peppa - Duha

Rákosníček a rybník

Jak slunce malovalo duhu

Písničky:

Smejko a Tanculienka - Dúha

Cvičení:

Míša Růžičková - Duha

duha.jpg

Úkoly:

Jarní zahrada úkoly.jpg

Řazení podle barvy

DUHOVÉ HRY S PASTELKAMI.docx

Duha - vybarvování 1

Duha - vybarvování2

Postav duhové komíny z Lega

Barvy Chamíka

Duhové korále

Geometrické tvary - barvy

Pokusy:

Skittles duha

Kouzlo s mlékem a barvami

pokus - chodící voda.docx

Tvoření:

Barevné bublinování

Solený akvarel

Mrak s duhovým závěsem

Duha

 

 

Týden: 29. 3. - 2. 4. 2021

Téma: Hody hody doprovody

Kdo by se chtěl s námi podělit o své zážitky s jarní tématikou (tvoření, plnění úkolů, vaření, procházka přírodou, atd.), může poslat fotografie, nebo videa na e-mail: monika.kosinova@skola-morasice.cz Všechny zaslané příspěvky, budou zveřejněny ve fotogalerii školy. Distanční výuka v MŠ - práce dětí a rodičů

Děkujeme za spolupráci a těšíme se na Vás! :)  

Velikonoční týden.jpg

Velikonoce - jejich původ a tradice

Tradice

Pohádky:

  • „O zeleném vajíčku“

„Kohoutku, chtěla bych vysedět zelené vajíčko“, řekla slepička kohoutkovi. „Kdopak to kdy slyšel, že by slepička snášela zelená vajíčka,“ polekal se kohoutek. „Jdi a přines mi je. Dřív mi nechoď na oči,“ řekla umíněná slepička. A tak šel kohoutek hledat zelené vajíčko. Přišel k paní krůtě. „Paní krůto, nemáte zelené vajíčko?“ „Ale kohoutku, kde bych vzala zelené vajíčko? Jdi k tetě huse, třeba nějaké má.“ Kohoutek šel k tetě huse: „Teto huso, nemáte zelené vajíčko?“ „I ty kohoutku, snad se mi neposmíváš! Copak snáším zelená vajíčka?“ „Neposmívám se, ale slepička mě posílá, abych jí přinesl zelené vajíčko.“ „Jdi a zeptej se špačků, třeba tam najdeš zelené vajíčko.“ Kohoutek šel ke špačkům. „Prosím vás, špačkové, slepička mě poslala pro zelené vajíčko, nemáte nějaké?“ „Kdepak bychom je vzali, ale zeptej se drozda, snad ví o zeleném vajíčku.“ Kohoutek šel k drozdovi. „Prosím, drozde, slepička mě posílá pro zelené vajíčko, nemáš nějaké? Už jsem byl u paní krůty, u tety husy i u špačků, a nikde nemají zelené vajíčko. Pokud ho nemáš ani ty, tak mi aspoň poraď.“ Drozd odpověděl: „Zelené vajíčko nemám, ale snad je bude mít skřivánek. Toho se zeptej.“ Kohoutek šel ke skřivánkovi. „Skřivánku, prosím pěkně, nemáš zelené vajíčko? Slepička mě posílá, abych jí nějaké přinesl.“ Skřivánek se zamyslel a povídá: „Taková vejce by mohla mít jen babička sova. Nenajdeš-li zelené vajíčko u ní, nenajdeš ho nikde.“ Kohoutek šel k babičce sově: „Babičko sovo, prosím pěkně, nemáš zelené vajíčko? Slepička mě posílá, abych jí nějaké přinesl. Už jsem všude byl a nikde jsem zelené vajíčko nedostal.“ Babička sova ospale zamrká a povídá: „Taková vejce neznám. Vrať se domů a řekni slepičce, ať snáší jen bílá vajíčka.“ Kohoutek jde smutně domů. Před vraty se zastaví. Alenka maluje velikonoční kraslice a dává barevná vajíčka na okno. Jedno vajíčko je krásně zelené. Frrr - vyletí kohoutek na okno a už pospíchá se zeleným vajíčkem k slepičce. „To je krása kohoutku,“ raduje se slepička ze zeleného vajíčka a posadí se na ně. Vajíčko pod ní křupne a zbudou jen zelené střepy. Je vyfouknuté. Nic v něm není. „Bílá vajíčka jsou přece jen lepší,“ povídá slepička, „aspoň víme, že se z nich vylíhne kuřátko.“ A kohoutek je rád, že nemusí shánět nové zelené vajíčko.

  • Otázky: Co chtěla slepička od kohoutka? (zelené vajíčko)

Za jakými zvířátky šel kohoutek pro radu? (krůta, husa, špačci, drozd, skřivan, sova)

Která zvířátka snášejí vajíčka a která zvířátka rodí mláďátka bez vajíček? (snáší – ptáčci; rodí živá mláďata – např. kočky, psi, krávy, kozy, ovce, koně,…)

Sehnal kohoutek zelené vajíčko? (ano, velikonoční kraslici od Alenky)

Jak to nakonec dopadlo? (slepička se na něj posadila a prasklo)

Zlobila se slepička? (Ne, usoudila, že bílá vajíčka jsou lepší, protože v nich jsou kuřátka. Zelená jsou prázdná.)

Jak šlo vejce na vandr.pdf

Nejkrásnější kraslice

Jak se pomlázky ztratily

Pomlázka

Hurvínkova pomlázka

O velikonočním vajíčku

Básničky:

Velikonoční koledy

Velikonoční koledy.docx

Písničky:

Když byly Velikonoce

Písnička VELIKONOČNÍ

Hádanky:

Hádanky velikonoce.jpg

Hádanky velikonoce 2jpg

Pracovní listy:

Grafomotorika - velikonoce

Předmatematické velikonoce.pdf

velikonoce2.png

Rozdíly

Hledání vajíček.jpg

Grafo - vajíčko

Cvičení:

Dětská jóga - Velikonoční příběh

O velikonočním zajíci

Vyrob si:

Tečkované obrázky

Omalovánka - velikonoce

Jak se plete pomlázka

Jak se plete pomlázka?

Zajíček

Přírodní barvení vajíček

8c1c79ab16cc5462cc5fbd34cddc0034.jpg cdbac579ef06d699feb1d7a26d27f42b.jpg

Úkoly na vycházku:

Velikonoční aktivity (1).pdf

Jarní a velikonoční aktivity.jpg

Vaření:

Velikonoční snídaně

Velikonoční večeře

Zdravý velikonoční chlebíček.jpg

 

 

 

Týden: 22. - 26. 3. 2021

Téma: Projektový týden - Dej pozor zajíci v autobuse

AHOJ LÍSKULKY A DUBÍNCI,
ZDRAVÍM VÁS ZE ŠKOLKY. PODLE POČASÍ TO MOC NEVYPADÁ , ALE V KALENDÁŘI JE NAPSÁNO, ŽE
UŽ ZAČALO JARO. A TAK JSEM SI ŘEKL, ŽE SE VYDÁM NA PRVNÍ JARNÍ VÝLET. PTÁTE SE KAM?
NO… CHTĚL BYCH SE PODÍVAT DO LÁNŮ, DO JANOVIC, NA DUBINU, NA VRCHA, DO KOSTELCE I
VYŽIC A DO SKUPIC . MORAŠICE A BAČALA CHCI TAKÉ VIDĚT. TAK DLOUHOU CESTU MOJE ZAJEČÍ
NOŽIČKY NEZVLÁDNOU A TAK JSEM SE ROZHODL, ŽE POJEDU NA VÝLET AUTOBUSEM. JENŽE JSEM
JEŠTĚ NIKDY AUTOBUSEM NEJEL A NEUMÍM TO. VÍTE, ŽE JSEM ZAJÍC POPLETA. PROTO BYCH CHTĚL
POPROSIT, VÁS KAMARÁDI ZE ŠKOLKY, O POMOC.
                                                                                                                              MOC DĚKUJI
                                                                                                                      VÁŠ KAMARÁD ZAJÍC
ZNAČKA POZORKA PŘIPRAVILA ÚKOLY, KTERÉ MĚ VŠECHNO NAUČÍ. PROSÍM DĚTI POMŮŽETE MI?

 Kdo by se chtěl s námi podělit o své zážitky s jarní tématikou (tvoření, plnění úkolů, vaření, procházka přírodou, atd.), může poslat fotografie, nebo videa na e-mail: monika.kosinova@skola-morasice.cz Všechny zaslané příspěvky, budou zveřejněny ve fotogalerii školy. Distanční výuka v MŠ - práce dětí a rodičů

Děkujeme za spolupráci a těšíme se na Vás! :)  

Pohádky:

Animovaná dopravní výchova - Cestující

Prasátko Peppa - ŠKOLNÍ VÝLET

Neposlušný zajíček se chystá ne velikonoce

Pvídejme si:

Ukážete si obrázek autobusu: Jak autobus vypadá? Dokážeme popsat obrázek? Mají děti zkušenosti s cestováním v autobuse? Kdo a kam jezdí autobusem? Jak to vypadá uvnitř autobusu? A jak se jmenuje místo, kde autobus zastavuje?

Cestování ve veřejné dopravě

IMG_20210320_105355.jpg

Obrázek autobusu si můžete vytisknout, společně rozstříhat a poté složit jako puzzle. Autobus

Hádanky:

„Dlouhý je, má čtyři kola, cestující k sobě volá, pak je sveze cesty kus. Víš co je to?.......“ (AUTOBUS)

„Na slunci i ve stínu, vždy po stopách zločinu. Zločinec se těžko skryje, před auťákem.......“ (POLICIE)

„Řídítka a řetěz krátký na dvě kola se šlapátky? Děti ihned po škole jezdí rády na....“ (KOLE)

„Od nádraží k nádraží cestující převáží. Po kolejích jako drak jezdí rychle jenom....“ (VLAK)

„Poháněné elektřinou po kolejích se vždy šinou. Od června až do máje městem jezdí........“ (TRAMVAJE)

„Křídla, trup a podvozek – pilot míří k obloze. Každé dítě uhádlo? Mám na mysli.......“ (LETADLO)

„Brázdí moře, oceány, vozí dámy, taky pány. Přes palubu strach svůj hoď, vyzkoušej, jak pluje ...“ (LOĎ)

„Motor, volant, čtyři kola, podvozek a střecha shora. Hodný kluk, i ten, co zlobil, oba znají.........“ (AUTOMOBIL)

Básnička:

Semafor

Kvíz:

Výlet do kina autobusem

Začáteční písmeno

Písničky:

Autobus (melodie Prší, prší)

1) Chvíli krokem, chvíli klusem,
ujíždíme autobusem.
Řidič mačká houkačku,
řeže každou zatáčku.

2) To je cesta, lidé drazí!
Sem a tam to s námi hází,
dopředu a dozadu,
všechno v jednu hromadu.

Kola autobusu

 Zacvič si:

Rozcvičky s básničkami

Pracovní listy:

Vybarvování zastávek

Kola autobusu - dokreslení

Dopravní výchova s Pusíkem

Spojování

Cesty

10-rozdilu

Vyrob si:

Zajíc

Úkoly na vycházku:

Pozoruj při procházce

Recepty:

Vláčný mrkvový dort

 

Týden: 15. - 19. 3. 2021

Téma: Když jsem já sloužil

 Kdo by se chtěl s námi podělit o své zážitky (procházka přírodou, tvoření, plnění úkolů, vaření, atd.), může poslat fotografie, nebo videa na e-mail: monika.kosinova@skola-morasice.cz Všechny zaslané příspěvky, budou zveřejněny ve fotogalerii školy - Distanční výuka v MŠ - práce dětí a rodičů - Děkujeme :) 

Děkujeme za spolupráci a těšíme se na Vás! :) 

 

Cílem je seznámit děti s některými druhy domácích a hospodářských zvířat. Jaké zvuky vydávají, čím se živí. Blíže se seznámit s podrobnostmi o životě některých zvířat. Zjistit, jaký je vztah člověka a zvířete, probouzet v sobě lásku ke zvířeti. Seznámit se s možnostmi ochrany zvířat, péče o ně, chování k volně pobíhajícím zvířatům.

Hospodářská a domácí zvířata

Pohádky:

Jak se prasátko trpělivosti učilo 

V jednom dřevěném chlívku, ani velkém, ani malém, prostě pro jedno malé prase dělaném žil, byl vepř Pepa. Ten vepř nejspíš ve zvířecí škole chyběl, když se trpělivost probírala, neboť nevěděl nic o přísloví „ dočkat času, jako husa klasu“,  a už vůbec netušil, že trpělivost růže přináší. „ Jaké růže?“, ptal se zmateně. „ Cožpak já chci nějaké růže?! Já chci pěstovat zeleninu a chci, aby mi hnedle vyrostla, já chci a chci a chci!!!“, burácel. 
Ani kráva Stračena, ani koza Róza mu nedokázaly vysvětlit, že všechno potřebuje svůj čas. A zatímco ty dvě měly velikánskou úrodu, Pepovi ani petržel nevyklíčila. Každý rok závistivě sledoval, jak se na ostatních zahrádkách zelená kapusta a jak jsou mrkve krásně vybarvené. Jednou si dokonce řekl, že to vezme s tím zahradničením opravdu vážně a poptá se Stračeny, jak to vlastně dělá, že se jí všechno tak zelená. A tak mu Stračena mileráda ukazovala, jak trpělivě strká semínko po semínku do předem připravené jamky...u desáté jamky se však vepř Pepa už všelijak ošíval, jakoby na něj blechy skočily. Než došlo na zalévání byl tatam! „ Ten nemá ani špetku trpělivosti na to, aby mě vyslechl, natož aby něco vypěstoval“, zabučela kráva Stračena. 

Jednou však kráva onemocněla a dlouhou dobu ven nemohla, a protože koza Róza zrovinka taky neměla času nazbyt, celá starost o zahrádku padla na prasátko Pepu. Pepa se věru snažil a tři dny za sebou řádně rostlinky zaléval. Čtvrtý den však už se musel do zalévání nutit a když pátý den sazeničky nepovyrostly ani o píď, tak už ho šestý den na zahrádce nikdo neviděl.

Zatímco prasátko lelky chytá, 
kraviččina zahrádky žízní vzdychá, 
zatímco prasátko lelkuje, 
ostré slunce listy spaluje.

Takto si prozpěvoval motýl Žluťásek, když usedal na pepův rypáček. „ Jedééš, potvoróóó“, zakřičel Pepa leknutím. Div, že motýlka nepřiplácl! „ Já ti dám potvoro! Hned pospíchej na zahrádku, jinak žádnou úrodu nesklidíš!“ „ Ále“, mávl Pepa svým kopýtkem. „ To stejně nemá cenu, než ty vyrostou...“

Od té chvíle však neměl od motýlka pokoj. Každý den mu tak dlouho kolem uší poletoval, až musel vzít konev a na zahrádku pospíchat. A světe div se! Po několika dnech, jak sazeničky poskočily a povyrostly, už sám od sebe Pepa zaléval. To vám byla úroda a prasátko Pepa konečně přišlo na to, jak je to s tou trpělivostí a růžemi.

Jak šlo vejce na vandr

O kohoutkovi a slepičce

O zvířátkách pana Krbce

Ošklivé káčátko

Jak odešel z lesa do lesa

Jak dědeček měnil, až vyměnil

O zlé koze

O koťátku, které zapomnělo mňoukat

Písničky:

Když jsem já sloužil

Čiperkové - Když jsem já sloužil

Skákal pes přes oves

Krávy, Krávy

Básnička:

Na dvorečku u babičky tam je mnoho zvířátek,
když k ní přijdu, hned tu běží prase a pět selátek.
Přiběhne i slepička, ko, ko, ko, ko dák,
snesla dneska vajíčka, ano je to tak.
Ovečka se chlubí, bé bé bé,
dneska mi to sluší jé, jé, jé.
Na dvoreček k babičce chodím velmi rád,
se zvířátky já jsem totiž velký kamarád.
 

Doplň do říkadla, co dělají zvířátka, rýmování:

Pejsek ......... do daleka
Kráva ........., až to hučí
Slípka ......... na sedláka
Ovce .......... ovčí řečí
Kozlík ........., že je větší,
Kočka ........., sova ......
Prase ........., jen to kvičí
Oslík .......... na oslíka.
 
 
Přirovnávání - charakteristika zvířat:
Mlaská u jídla jako... prasátko
Chodí zmoklá jako... slepice
Drápe jako... kočka
Ten je silný jako... kůň
 
Dechové cvičení:
 
Cvičení:
 
Pracovní listy:
 
Desková hra:
 
Vyrob si doma:
 
Úkoly na ven:
 
Příprava na zápis:
 
  

Týden: 8. - 12. 3. 2021

Téma: Petrklíč k jaru klíč

Kdo by se chtěl s námi podělit o své zážitky s jarní tématikou (procházka přírodou, tvoření, plnění úkolů, vaření, atd.), může poslat fotografie, nebo videa na e-mail: monika.kosinova@skola-morasice.cz Všechny zaslané příspěvky, budou zveřejněny ve fotogalerii školy. Děkujeme za spolupráci a těšíme se na Vás! :) 

Jaro začíná v době jarní rovnodennosti, kdy je den stejně dlouhý jako noc a tepla stále přibývá. A právě světlo a teplo probouzí ze zimního spánku celou přírodu. Stromy začínají pučet a ukazovat nové listy a větvičky, za země vyrážejí nové rostlinky. Většina zvířat má na jaře mláďata a ptáci se vracejí domů ze svých zimovišť. Všechno je v pohybu, roste a rozvíjí se s ohromnou energií. 

Náměty pro rozhovor:

  • Jak poznáme, že přichází jaro? Jak se mění příroda? Co se Vám na jaru líbí? Jaké počasí na jaře panuje? Co si oblékáme? Jaké barvy jsou pro jaro typické?

Obrázky - kytičky.pdf

jarní květiny.pdf

Pohádka: Jak zasadili semínko.pdf

Časosběr klíčícího semene

Řeřicha

Broučci - A bylo jaro

O Víle Sněžence

Máša a medvěd: Přišlo jaro

Písničky:

Jaro dělá pokusy

PETRKLÍČ POPLETA

Vozilo se na jaře

Pokus: 

Kouzelné papírové květy

Jarní úkoly:

Jarní zahrada úkoly.jpg

Jaro

Včelička

 KLÍČE.jpg

Vyrob si kočičky

jarní květiny omalovánky

HOMONYMA.jpg

Básnička:

Táta včera na venku
našel první sněženku,
vedle petrklíč,
zima už je pryč.

Hádanky:

1. Pod sněhem se tiše krčí, na paprsky čeká,

nevadí, že vítr hučí, voní do daleka. (SNĚŽENKA)

2. Hřeje, co mu síly stačí, kytičky to těší,

směje se na kluky ptačí, na auta i pěší. (SLUNÍČKO)

3. Žížaly mu nevěří, venku chodí bos,

pěkný hlásek, černé peří, oranžový nos. (KOS)

4. Nechvátá a nepospíchá, nezná žádný velký spěch,

pomalu a zvolna dýchá, domek nosí na zádech. (ŠNEK)

Upeč bábovku:

RECEPT NA BÁBOVKU.docx

Zacvič si:

Jógové cviky.docx

Zahraj si hru: 

Pan čáp ztratil čepičku

  • Maminka říká: „Pan čáp ztratil čepičku, jakou měla barvičku. Měla barvu, barvičku…“ a vybírá vždy nějakou barvu. Děti se mají rozhlédnout kolem sebe a dotknout se rychle nějaké věci dané barvy.

Sluchové vnímání

Stejné písmenko

Počáteční písmeno

Zrakové vnímání

Pravdivost tvrzení

 Orientace v prostoru

 

Týden: 1. - 5. 3. 2021

Téma: Ten dělá to a ten zas tohle

Náměty pro rozhovor:

„Čím je tvá maminka, čím je tvůj tatínek?“  (Kam chodí moji rodiče do práce?)

„Proč chodí dospělí do práce?“

„Čím bych chtěl být, až vyrostu?“

Pohádka - Brďo a povolání

Pohádka - LEGO DUPLO - Kostičkové divadlo - Profese

Jak pejsek s kočičkou dělali dort

Pohádka:  Jak Martínek pomáhal, Eduard Petiška

     Martínkův tatínek je strojvůdce. Řídí lokomotivy a lokomotivy táhnou dlouhé vlaky vozů. Když tatínek odchází do práce, prosí ho Martínek: „Vezmi mě s sebou na nádraží.“ „Až někdy jindy,“ slibuje tatínek, „dneska to nejde. Pomoz doma mamince, podívej , co má práce.“ Dědeček s maminkou odešli do města a Martínek zůstal doma sám. Přemýšlí, jak by mamince pomohl, než se vrátí z města. Jde do kůlny a naloží plný koš dříví. To bude maminka ráda! Nebude musit pro dříví do  kůlny. Když je koš plný , chce jej Martínek odnést, ale koš je těžký přetěžký.

„Martínku, co děláš? volá u plotu Vítek. „Pracuju,“ říká Martínek , „pojď mi pomoci.“ „Už jdu,“ volá Vítek a jde. Zvedají koš, ale uzvednou nemohou. „Ach ten je těžký,“ naříká Martínek , „a já chtěl mamince pomoci.“ „Můžeš pomáhat jinak,“ rozvažuje Vítek „A jak?“ zeptá se Martínek. „Nu ,“ myslí Vítek, „nu třeba, třeba v kuchyni.“ „Aha,“ povídá Martínek , „něco uvařit.“ „Uvařit nebo upéct,“ říká Vítek. „Upečeme mamince dort,“ olizuje se Martínek „To bychom mohli,“ olízne se Vítek. A už běží do kuchyně. „Upečeme, ale jak začít,“ rozhlíží se Martínek ve spíži. „Do dortu se dávají vajíčka a míchají se,“ vykládá Vítek. „Jedno vajíčko stačí,“ rozhodne Martínek a vezme vajíčko z přihrádky a hledá mísu. Pak ťukne vajíčkem o kraj mísy, jak to viděl u maminky, a – jemináčku, bílek vyskočí se žloutkem rovnou na podlahu! „Ty jsi nešika!“ vyhrkne Vítek. Martínek položí mísu na židli. „Tak to zkus ty, když to umíš.“ Vítek přinese nové vajíčko, ťukne o kraj mísy, ťukne ještě jednou a už je bílek i se žloutkem v míse. „Máš v tom skořápky,“ mračí se Martínek. „To nevadí.“ říká Vítek, „ hlavně že je vajíčko v míse. Skořápky se vyberou,“ a sahá do mísy a vybírá střípky skořápky. „Máš špinavé prsty,“ mračí se Martínek , „umažeš celou mísu.“ „To nevadí, "říká Vítek , „ mám prsty jen trochu špinavé.“ „Jéje, kdepak trochu,“ směje se Martínek, „máš prsty špinavé jako – jako“  a neví jak dál. „Tak já tam skořápky nechám,“ umračuje se teď zase Vítek a chce jít domů. „Počkej ,“volá ze ním Martínek, „pojď ještě vařit.“ Vítek se pomalu vrátí. „Myslím,“ povídá Martínek, „že bychom měli dát do mísy cukr.“ Vítek kývá hlavou: „Přines cukr.“ Martínek přinese cukřenku a ptá se: „Kolik kostek cukru mám dát do mísy?“ „Jé,“ směje se Vítek, „do dortu se dává takový jiný cukr, víš, jiný –jako písek.“ „To nevadí,“ říká  Martínek , „však se kostky rozpustí,“ a hodí do mísy několik kostek cukru. „A teď musíme míchat,“ povídá Vítek, „přines něco na míchání.“ Martínek přinese lžíci a míchají, ale kostky cukru se nechtějí rozpustit. „Třeba je ten cukr špatný,“ řekne Vítek a vytáhne z mísy kostku cukru a ochutná ji. Martínek také vytáhne kostku cukru z mísy a také ji ochutná. „Cukr je dobrý,“ řekne Vítek. A tak ochutnávají a ochutnávají, až v míse nezbude ani kostka cukru. Prsty se jim lepí, ústa se jim lepí a pod nosem mají žluté vousky od vajíčka. Maminka přijde do kuchyně a diví se, jak jsou pomalovaní. „Co to děláte?“ „Děláme ti, maminko, dort,“ pomalu říká Martínek. „To mám pěkné pomocníky,“ povídá maminka, „dělají mi dort, ale snědí jej sami.“

Báseň Král a Lenoši - (Michal Černík, Za pohádkou pohádka pro kluky a děvčátka)

V jedné zemi moudrý král
všem lenochům přikázal:
„Budete mít na práci
dělat sochy v paláci!“
Měli z toho legraci.
„Copak je to za práci?“
Chvíli stáli bez hnutí,
někoho to kýchat nutí.

Někoho zas na tváři
štípou mouchy, komáři.
Někoho zas svědí hlava,
je to práce namáhavá!

Král okřikl lenochy:
„Copak jste to za sochy?“
Už jste se mi pohnuli.
Stůjte jako ze žuly!“
„Pane králi, dělat sochy
není ani pro lenochy.
Máme žízeň, máme hlad,
raděj půjdem pracovat!“

Zatanči a zacvič si:

Kristýna a Kája - ŘEMESLA (Škola písničkou)

Písničky:

Miro Jaroš - ČÍM CHCEŠ BYŤ?

PEKLA VDOLKY

Úkoly: 

Zdokonalování sebeobslužných dovedností - nauč se doma zapínat zipy a knoflíky na oblečení, předškoláci mohou potrénovat zavazování tkaniček. Přišívání knoflíků (provlékání provázku papírovým knoflíkem) Přišívání knoflíku

Grafomotorické cviky: krouživé pohyby na velkém formátu papíru – míchání jídla v hrnci. Míchání v hrnci

Hádanky: 
Z cukru, vajec, mouky hladké
vykouzlí dobroty sladké.
A za další hodinu
vyčaruje zmrzlinu. ( cukrář) 
 
„Podle módní novoty
šije kabát, kalhoty...
Ještě poutko pro věšák
a z táty bude fešák.“ (Švadlena, Krejčíř) 

 
Za volantem sedí,
na dálnici hledí.
Pomeranče a fíky
dováží nám z Afriky. (Řidič) 
Hádanky - povolání

Dopravní prostředky – „Co všechno může řidič řídit?“

Motorika jazyka a rtů: rozkmitání rtů – zvuk motoru: jeden traktor jede – t t t t; druhý traktor jede – d d d d; oba jedou naproti sobě td td td td; a srazí se tdc.

Pečeme spolu:

Pečeme spolu (část ze série Jak připravit předškoláka pro vstup do 1. třídy)

Zahraj si pexeso:

Pexeso - povolání

Pracovní listy:

Přiřaď dopravní prostředkyKomu co patří

 Pracovní pomůcky - přiřazování